Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nespavost (insomnie)

Jiné názvy: insomnie, porucha usínání a kontinuity spánku

Anglicky: insomnia

Příčina: poruchy ve tvorbě melatoninu, nebo i stres (hormon adrenalin), i nemoc

Úmrtnost: 0%, úmrtnost nemocí, za kterých může insomnie vzniknout, může být větší

Obor: Neurologie

 

Nespavost, neboli insomnie, známá též jako porucha usnínání a kontinuity spánku, je velmi častá nemoc (je to nejčastější nemoc související se spánkem), podle odhadů jí trpí až 30% populace, tedy kolem 3 milionů občan České republiky, 150 milionů obyvatel Evropy a přes 2 miliardy lidí na celém světě. Člověk s insomnií se nazývá insomniak. Hlavní příčinou, proč nespavost vzniká, je stres a deprese-pacient stále myslí na stres, co mu stres, případně depresi způsobilo. Rizikový faktor je také nedostatek pohybu a "sedavý" způsob života-člověk je nedostatečně unavený a neusne. Insomnii také může způsobit nadbytek některých látek v krvi: tein, kofein. Také může vzniknout na podkladě nějaké nemoci: endoragická horečka, AIDS (příznak AIDS však může být i naopak hypersomnie, nadměrná spavost).       

      

Příznaky:

Za insomnii se obvykle považuje podle doktorů stav, kdy doba usínání trvá déle než 30 minut (u normálního člověka by měla trvat 5-20 minut), při spánku se pacient probudí minimálně třikrát a insomnie je stav chronický, musí tedy trvat alespoň 14 dní a více. Insomnici také vstávají brzo a chodí pozdě spát, většinou jsou v posteli 6 hodin i méně, z toho 70% a méně tvoří spánek. Spánek je nekvalitní, často se jim zdají zlé sny. Často si lehnou i přes den, avšak neusnou. Bez obtíží však kdykoliv vstanou, protože často celou noc ani vůbec nespí, jen leží a odpočívají. Jsou i agresivní, často i přísní nebo/a nespravedliví-"špatně se vyspali". Nejsou schopni dobře pracovat, ztrácí schopnost učit se, bolí je hlava, jsou neklidní a nervózní. Někdy propadají panice. Pokud je insomnie příliš dlouhá (několik týdnů až měsíců), z nedostatku spánku mohou mít nevolnost (nauseu), zvracení (vomit) a zvýšenou tělesnou teplotu, subfebrilii (většinou však jen do 38 °C, vzácně víc). Kvůli oslabené imunitě jsou náchylnější k infekcím. Insomnie je však naštěstí velmi dobře léčitelná.

 

Přenos, prevence a léčba:

Přenos: Insomnie je neinfekční, tedy nenakažlivá, ale nemoc, která může mít za následek insomnii, nakažlivá nebo geneticky přenosná může být. Zkoumají se také genetické předpoklady pro insomnii a ty tuto hypotézu o genetickém podkladu některých případů insomnie potvrzují.

Prevence: V místě, kam chodíte spát, by měl být klid, vhodné prostředí: ani ne příliš teplo, ani ne příliš zima, do místnosti příliš nechoďte přes den, nedělejte tam vedlejší činnosti než usínání a spánek (sledování TV, internet, telefonování, skotačení). Nechoďte spát příliš brzo ani příliš pozdě, ideálně si zvolte jednu hodinu, kdy budete chodit spát (podle potřeby 7-10 hodin před plánovaným vstáváním). 5 hodin před odchodem do postele nesportujte, neřešte spory, omezte stres, nepijte kávu ani zelený čaj (pro prevenci hypersomnie ho nejlépe pijte ráno). Důležitá je také prevence všech nemocí, které mohou nespavost způsobit, a ke zdraví nejen to, ale prevenci všech nemocí...

Léčba (terapie): Spočívá hlavně v prevenci insomnie, tzv. spánková hygiena-zajištění dostatečných podmínek pro dobrý spánek. Dále v podávání hypnotik neboli lidově prášků na spaní-jsou volně dostupné, nejlépe přírodní, nebenzediazepinové. Obsahují meduňku lékařskou, chmel otáčivý nebo kozlík lékařský, nebo kombinaci těchto bylin. Také existují různé čaje, které obsahují tyto byliny (čaj Spánek a nervy). Doporučuje se užívat 30-90 minut před spánkem, respektive ulehnutím do postele. V horším případě se léčí uměle, například podáváním melatoninu, hormonu navozujícího spánek, posiluje se oslabená imunita, eliminuje se nevolnost (nausea), případně zvracení (vomit). Jako podpůrnou léčbu lze použít anxiolytika, léky proti úzkosti, případně je nutná i terapie nemoci, která insomnii způsobila. Horečka (febrilie) nad 39 °C a dlouhodobá zvýšená tělesná teplota nebo horečka (subfebrilie a febrilie) se snižuje uměle (Paralen, Aspirin, přírodní rady). Přírodní "babské" rady proti nespavosti:

Jak se vypořádat s nespavostí?

Kozlíkové kapky na nespavost

Meduňka na špatné spaní

 

 

 
 

 


Archiv

Kalendář
<< prosinec / 2017 >>


Statistiky

Online: 3
Celkem: 403026
Měsíc: 3023
Den: 78

 
 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA